piątek, 2 lutego 2018

Obliczanie trzeciej potęgi dwumianu.



Podczas zabawy klockami lego pomyślałam sobie, że mogę pokazać mojej dziewięciolatce co to są wzory skróconego mnożenia (a+b)3, do tego można użyć pomoce opracowane przez Marię Montessori jednak jeszcze nie udało mi się ich kupić, dlatego postanowiłam wykorzystać to co mam w zasięgu ręki i tak wyglądała nasza zabawa. 
Zbudowałam kostkę 8x8x8 czyli 83, następnie obliczyłyśmy ile to jest (83= 512) powiedziałam mojej córce żeby wybrała dwie liczby które po zsumowaniu dadzą 8 wybrała 2 i 6.
Następnie zbudowała kostkę o trzech wymiarach 6x6x6, potem powiedziałam, że musi ja obudować z każdej strony tak aby nie było jej widać czerwonymi klockami, musiało być ich tyle żeby każdy bok był równy 8, potem wykorzystałyśmy klocki żółte i zasłoniłyśmy wszystkie czerwone klocki , na koniec dodałyśmy małą kosteczkę tak aby nasza cała kostka była taka sama jaka biała którą zbudowałyśmy wcześniej. Julia podczas budowania wszystko zapisywała na kartce a następnie obliczała i porównywała wyniki.


Zabawa się jej spodobała i postanowiła zrobić kostkę 10x10x10. Wybierała różne zestawy cyfr  [(4+6); (2+8); (3+7)] wszystko sama zapisywała i mnożyła i dodawała.




Zastanawiałam się czy pokazać jej wzór, czy nie zepsuję jej przez to zabawy, zdecydowałam, że tak i powiedziałam jej a teraz z przykładu 4+6 zastąp wszystkie 4 literką a, oraz wszystkie 6 literką b. 

Bardzo szybko zapisała:
aaa+3 aab+3bba+bbb = a3+3a2b+3b2a+b3
(a+b)3= a3+3a2b+3b2a+b3
Potem wykorzystałyśmy wzór aby sprawdzić czy jest prawidłowy 53= 125
a= 2, b= 3 (2+3)3= 23+3x22x3+3x32x2+33=125
Julia stwierdziła, że wzór bardziej by się jej podobał gdyby zamiast a była Julia, a zamiast b- była Monika, jej wersja wzoru:


 Julia bardzo cieszyła się za każdym razem gdy wynik jej się zgadzał.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz