poniedziałek, 7 marca 2016

Mnożenie liczb dwucyfrowych.

Kolejny świetny sposób na mnożenie dużych liczb, kilka dni temu oglądałam filmik z tym sposobem obliczeń i wydawał mi się bardzo prosty do nauki, dlatego sprawdziłam ile czasu moja siedmioletnia córka będzie potrzebowała, aby go zrozumieć- zajęło jej to kilka minut a potem liczyła jeszcze godzinę różne działania.
Na początku należy znać tabliczkę mnożenia od 1 do 10 potem to już jest z górki ;-)
Pokazałam Julii jak zapisać pierwszą liczbę i jak drugą przez która mnożymy. 

 
Następnie stworzone kwadraty podzieliłyśmy na trójkąty zaznaczając w nich przekątne. 

 
Mnożyłyśmy każdą liczbę przez kolejną zapisując wynik w odpowiednim kwadracie. W górnym trójkącie liczbę dziesiątek a w dolnym liczbę jedności. (2x7=14; 2x3=6; 5x7=35; 3x5=15)


Następnie dodałyśmy liczby do siebie (zaznaczyłam kolorem, które liczby się dodaje, aby było łatwiej to zrozumieć) 5; 5+1+6=12 ;3+4+1=8; 1


Wynik gotowy 25x73=1825. 

Julia zrobiła już wiele obliczeń tą metodą, bardzo jej się to spodobało, cieszę się ponieważ w ten sposób utrwala sobie tabliczkę mnożenia. 


liczenie jest podobne do rozbicia mnożenia na przemnażanie dziesiątek i jedności : 


 

3 komentarze:

  1. A czy to zawsze działa? I dlaczego działa? Wiadomo?

    OdpowiedzUsuń
  2. Wychodzi zawsze, na górze dodałam zdjęcie dlaczego to działa, zapis jest tylko prostszy do nauki.

    OdpowiedzUsuń