wtorek, 4 czerwca 2019

gramatyka


Razem z moimi dziećmi w wolnym czasie ćwiczyliśmy gramatykę, używaliśmy do tego zestawu z pomocami Montessori. 
Z Hubertem rozpoczęliśmy od przedstawienia czasownika, czyli czerwonej kuli. Zadałam mu pytanie co może z nią zrobić, on pokazywał i nazywał poszczególne czynności: turlał, podrzucał, kręcił… 


Ja zadawałam pytanie: Co robi kula? A on odpowiadał, ja zapisywałam odpowiedzi. Następnie położyłam czerwone koło, które wycięłam z filcu, przed nim i poprosiłam żeby pokazał mi kilka czynności. On stanął dumnie i położył palec na brodzie i zaczął w nią pukać. Pytam co robi, a on na to, że pokazuje, że myśli. Potem skakał, turlał się, chodził, stał… 



Powiedziałam mu, że to właśnie czasownik, który opisuje nam czynność, którą wykonujemy (wiem, że w metodzie Montessori wszystko przedstawia się w krótkich lekcjach, ale u nas w domu lepiej sprawdza się przedstawienie większej wiedzy naraz a potem po prostu z nią pracujemy). 


Następnie rozmawialiśmy o przysłówku, ja zadawałam pytania: Jak? Gdzie? Kiedy? A dzieci odpowiadały. Pokazałam im ponownie czerwoną kulę i pomarańczową mniejszą, którą toczyłam dookoła czerwonej i mówiłam, że ta opisuje tą drugą. 


Zrobiliśmy kilka przykładów.
 Potem powtórzyliśmy wiedzę o rzeczowniku: powiedziałam Hubertowi aby przyniósł mi kilka rzeczowników, rzeczy o które pytamy: Kto to, co to ? Przyniósł mi kilka zwierzątek, które opisaliśmy. 





Potem przeszliśmy do przymiotników, które opisywały nasze rzeczowniki. Zrobiliśmy kilka zadań. 



Dziewczynki przez kilka dni wymyślały zdania, nazywały poznane części mowy.



Z dziewczynkami pracowałyśmy jeszcze nad odmiana rzeczowników przez przypadki. Dziewczynki oczywiście automatycznie odmieniają rzeczowniki podczas rozmowy ale chciałam im pokazać, że gdyby były w Polsce, to w szkole uczyły by się tego. Napisałam na karteczkach poszczególne przypadki i zadawane do nich pytania, następnie dałam im karteczki i pisaki i poprosiłam żeby wybrały jakiś rzeczownik, który postarają się odmienić. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz