poniedziałek, 22 grudnia 2014

MNOŻENIE PRZEZ 9



Nauka mnożenia. Zacznijmy od tego czym jest mnożenie to po prostu dodawanie kolejnych takich samych wartości- tak mi odpowiedziała Julia gdy ją o to zapytałam. Gdy już to wiemy możemy zaczynać i poznawać sztuczki, my dziś trenujemy mnożenie na 9.

 Julia przyszła do ciebie jedna koleżanka chcesz jej dać 9 cukierków ile potrzebujesz- bez namysłu 9, a jak przyjdą dwie? -18 – również bez namysłu, a jak przyjdą trzy to ile musisz mieć cukierków jeśli chcesz dać im po 9? – zaraz mamo 19,20,21,22,23,24,25,26,27 – 27 mamo. Super, to pokażę tobie jak to szybciej obliczyć. 
  Wyciągnij dwie ręce przed siebie, przyszła jedna koleżanka zegnij pierwszy palec, ile zostało? – 9,
 przyszły dwie zegnij drugi przed zgiętym palcem masz jeden to liczba dziesiątek a z drugiej strony 8 to liczba jedności powstaje 18,






 przyszły trzy zginasz trzeci palec – przed zgiętym masz dwa palce- 2 dziesiątki a za siedem – siedem jedności- 27. Dobra mamo wiem o co chodzi napisz mi zadania z 9 a ja obliczę. Zapisałam a Julia zaczęła liczyć: 1x9=9, 2x9=18, 3x9=27,4x9=36, 5x9=45, 6x9=54, 7x9=63, 8x9=72, 9x9=81, 10x9=90. 



Super córeczko umiesz już doskonale policzyć używając palców a spójrz na wyniki zauważyłaś coś? A zobacz jak dodasz te dwie liczby z wyniku ile będzie? 9, 1+8=9, 2+7=9, 3+6=9 itd., - ale super, zobacz zawsze pierwsza liczba wyniku jest o jeden mniejsza od liczby mnożonej przez dziewięć. Spróbuj teraz zapisać wyniki mnożenia, Julia zapisała i mówi- ale to fajne, z innymi liczbami tak samo się da? Z niektórymi, ale w inny sposób- pokaż mi proszę, może następnym razem teraz potrenuj z dziewiątkami, dobrze ale jutro mi pokażesz- tak pokaże.
 Dzieci uwielbiają się uczyć czegoś co znają tylko dorośli, szczególnie gdy są małe.

2 komentarze:

  1. Nie znałam tej metody, choć moja starsza córcia zna tabliczkę mnożenia to jak jej dziś pokazałam to była tym naprawdę bardzo zachwycona ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo się cieszę, że Wam również się spodobało. Pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń